شب چهل و هفتم: سینمایی پیتوک --- چهارشنبه ۱۶ شهریور ماه ۱۴۰۱
خلاصه داستان:
به جرات میتوان گفت سینمای ایران در دهههای اخیر، با تمام بالاوپایینهایش، همچنان رو به جلو است و هر روز شاهد پدیده یا شخصیت نوظهوری در آن هستیم.
امروز فیلماولیها درسینمای ایران چندان هم کم از حرفهایهای فیلمچندمی ندارند. علیرغم دلخوریهایی که از زبان اهالی سینما میشنویم، این سینما راه خود را یافته و هر روز شکوفاتر از روزهای قبلش میشود.
در چهل و هفتمین شب فیلم «خانه اردیبهشت اودلاجان» فیلم سینمایی «پیتوک» را دیدیم. کاری از مجید صالحی. به نقل از کاوه ایمانی تدوینگر فیلم «او سالها دستیار کارگردان بوده و با بزرگان سینمای ایران کار کرده، از جمله با مسعود کیمیایی.خاکخورده سینما است. تلهفیلم ساخته، بازی کرده و کارهای دیگر.»
شب چهل و ششم: مستند شرق وحشی --- چهارشنبه ۹ شهریور ماه ۱۴۰۱
خلاصه داستان:
مجتبا اسماعیلزاده، مستندساز، به سراغ بازماندههای رمان بزرگ کلیدر رفته. تعدادی از آنها را پیدا کرده و حرف و حدیثشان را ثبت کرده. اما نحوه ورود او به این قصه جالبتر از خود رمان است.
شب چهل و پنجم: مستند دشت خاموش --- چهارشنبه ۲ شهریور ماه ۱۴۰۱
خلاصه داستان:
«دشت خاموش» دومین فیلم احمد بهرامی است. او قصد دارد یک سهگانه بسازد که این فیلم اپیزود اول آن خواهد. اپیزود دوم این سهگانه هم با نام «شهر خاموش» آماده است. شاید در ماههای نزدیک آینده میتوانیم ببینیمش. اما دشت خاموش که سال ۱۳۹۸ ساختهشد، فرصت زیادی برای دیدهشدن نداشت.
هم از این جهت که فیلم گیشهپسند نبود و اصولا به نیت گیشه ساخته نشدهبود، هم از این جهتکه مواجه شد با دوران کرونا ومسائل آن. با اینحال، حدود ششماه جزو برنامههای سینمای «هنروتجربه» بود.
تماشای این فیلم سینمایی در چهلوپنجمین شب فیلم «خانه اردیبهشت اودلاجان» فرصتی فراهم کرد تا با خودِ کارگردان و دو نفر از عوامل فیلم گپوگفتی داشته باشیم. غنیمتی بود. در ابتدای نشست، احمد بهرامی، کارگردان فهیم فیلم گزارشی ازمراحل تدارکو ساخت فیلم داد.
شب چهل و چهارم: مستند ۷۶ دقیقهو ۱۵ ثانیه--- چهارشنبه ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۱
خلاصه داستان:
مستند«۷۶ دقیقهو ۱۵ ثانیه» که در چهل و چهارمین شب فیلم «خانه اردیبهشت اودلاجان» نمایش دادهشد، بخشی از اسناد و تصاویر این همنفسیها است که دو ماه پس از درگذشت این فیلمساز بزرگ تدوین و ارائه شده.
صمدیان میگوید «دوماه پس از فوت کیارستمی و یک ماه مانده به جشنواره ونیز، احمد کیارستمی از خارج زنگ زد که دستم بهدامنت عمو صمد! جشنواره ونیز برنامه ویژه بزرگداشت کیارستمی دارد و برای این برنامه یک فیلم جدید لازم دارند.
شب چهل و سوم: مستند ۲۴ فریم --- چهارشنبه ۱۹ مرداد ماه ۱۴۰۱
خلاصه داستان:
برای کسانی که با سینمای عباس کیارستمی آشنا و دمخور هستند، دیدنِ فیلم ۲۴ فریم، حتما یک رویداد میتواندباشد. آخرین یادگار استادمسلم سینمای ایران و جهان. او این فیلم را زمانیکه در بیمارستان دوران نقاهت را میگذراند نهایی کرد. هرچند برخی ظرایف تکمیلی را احمد کیارستمی پس از فوت پدر به نجام رساند.فیلم از ۲۴ قطعه حدود چهارونیم دقیقهای تشکیل میشودکه هرکدام، ظاهرا، موضوع و داستانی جدا و خاص دارند اما در همه آنها پیرنگ مشخصی وجود دارد که نشان از سینما و تفکر کیارستمی دارند.تکنیک اثر ترکیبی از عکس، انیمشن، روایت و جلوه ویژه است. بیشک میتوان گفت این فیلم کاملا با آثار قبلی کیارستمی متفاوت است و خلوص انتزاعی فوقالعادهای دارد که برای بیننده کاملا تازگی دارد.
شب چهل و دوم: مستند کیارستمی و عصای گمشده--- چهارشنبه ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۱
خلاصه داستان:
در دومین شبِ فیلمِ بزرگداشت کیارستمی در خانه اردیبهشت اودلاجان، مستند زیبای «کیارستمی و عصای گمشده» را دیدیم. به کارگردانی محمودرضا ثانی. اثر ۹۷ دقیقهای ازجریان کارگاههای کیارستمی در اسپانیا و کلمبیا در ده سال پیش. به نقل از بهروز نشان که تهیهکننده و مشاورکارگردان این مستند است، محمودرضا ثانی از دوستداران و پیروان بسیار جدی کیارستمی است و چندین سفر را درکنار او بوده و و از لحظات ناب همسفری با او فیلم گرفته. نشان تعریف میکند که پس از فوت کیارستمی ثانی هم به صرافت تهیه مستندی درباره کیارستمی میافتد اما صبر میکنند تا دیگرانی که چنین قصدی دارند کارهایشان را ارائه کنندتا مستند جدید تکمیلکننده آنها باشد. پس از دیدن مستندهایی که دیگران ارائه کردند، از جمله اثر بسیار مهم سیفالله صمدیان، تیم ثانی و نشان تصمیم میگیرند از روند کارگاههای آموزشیهنری کیارستمی در این کشورها یک مستند تهیه کنند.
شب چهل و یکم: مستند چهار شب و یک روز--- چهارشنبه ۵ مرداد ماه ۱۴۰۱
خلاصه داستان:
مستند «گزارش چهار شب و یک روز» از محمدعلی سجادی در چهلویکمین شب فیلم خانه اردیبهشت اودلاجان، شروع یک برنامه چهارنوبتیِ گرامیداشتِ عباس کیارستمی بود.
مستندی که روایتگر نخستین روزهای بعداز درگذشت این فیلمساز ارجمند و بازتاب آن در میان محافل صنفی و فرهنگی است.
مستندی که هرچندنام«گزارش»برخود نهاده، پیرنگی هم دارد، از یکگزارش ژورنالیستی فراتر میرود و نیمنگاهی به انعکاس خبر درگذشت کیارستمی در ذهن و عمل دوستداران او و کلیه علاقمندان سینمای ایران دارد.
البته در چهره و رفتار کسانی که در این گزارش به تصویرکشیده شدهاند. ازاین زاویه دید، فیلم رامیتوان یک اثر «مستند» با تعریف سینمایی دانست تا یک گزارش معمول از مراسم تشییع و بزرگداشت عباس کیارستمی.
شب چهلم: مستند سیاوش در آتش--- چهارشنبه ۲۹ تیر ماه ۱۴۰۱
خلاصه داستان:
قطعا، مستند بلند «سیاوش در آتش» با ۱۲۹ دقیقه، از آثارماندگارسینمای ایران خواهدبود.
شاید نخستین مستندی است تا این حد دقیق و پردامنه به زندگی اجتماعی استاد محمدرضا شجریان میپردازد. و طبعا میتوان انتظار داشت که روند تولید آن روند سخت و پرطاقتی بوده.
فیلمسازمیگوید «در مواقعی، من مثل خرس نعره میزدم و بارها شده به خودم بگویم بس است دیگر! ولش کنیم برویم به زندگیمان بچسبیم. اینکه قریب به ده مستندساز تا کنون تلاش کردهاند از زندگی استاد شجریان فیلم بسازند و نشده و هیچ کدام به سرانجام نرسیده، ناشی از سختی و پیچیدگی خود سوژه است.
شانس آوردمکه توانستم بالاخره کاررا جمع کنم و به سرانجام برسانم».
مستند سیاوش در آتش، که در چهلمین شب فیلم «خانه اردیبهشت اودلاجان» به نمایش درآمد، شرحی است بر زندگی اجتماعی محمدرضا شجریان و تاثیریکه او از زندگی اجتماعی مردم گرفته و اثری که بر جامعه گذاشته.
شب سیونهم: مستند زمناکو--- چهارشنبه ۲۲ تیر ماه ۱۴۰۱
خلاصه داستان:
حتما دیدن مستند روایی «زمناکو» را میشود به همه توصیه کرد. مستندی کوبنده، پر از عشقو زیبا که بر گوشه تاریکی از عواقب جنگ نور میتاباند و زشتی و خشونت جنگ را بیشتر نمایان میکند، بیآنکه وارد صحنههای جنگ شود.
در سیو نهمین شب فیلم خانه اردیبهشت اودلاجان، مستند روایی «زمناکو» از مهدی قربانپور به نمایش در آمد.
داستان مردی که در سهسالگی در بمباران شیمیایی حلبچه از عراق به ایران آورده میشودو توسط بانویی آبادانی که کارمند بهزیستی است و خود نیز جنگزده است، به مشهد میآید و در آغوش و خانواده آن زن نازنین با نام کبری حمیدپور رشد و پرورش مییابد و به عرصه میرسد.
کبری به خوبی و با جان و دل این بچه را نگهداری میکند و او تبدیل به عضوی از خانواده کبری میشود با خواهر و بردار و خاله.
شب سیوهشتم: گفت و فیلم با محسن خان جهانی---چهارشنبه ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۱
خلاصه داستان:
مشاهده اطلاعات کامل فیلم
شب سیوهفتم: اکران دوم فیلم پسران دریا---دوشنبه ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۱
خلاصه داستان:
در سیوششمین شب فیلم خانه اردیبهشت اودلاجان به تماشای یک فیلم دو اپیزودی داستانی نشستیم. فیلمی از افشین هاشمی با بازی مونا فرجاد، افشین هاشمی و دیگران. استقبال علاقمندان بسیار زیاد بود و بالاجبار تعدادی از مخاطبان از ورود به سالن باز ماندند. در نشست پس از تماشای فیلم، مونا فرجاد، افشین هاشمی، بهروز نشان و آیسان حدادی (بازیگر نوجوان فیلم) حضور داشتند. نشستی بسیار صمیمی و البته پربار. هم در خصوص چگونگی رفتن کارگردان به سمت این موضوع صحبت شد هم درباره روند تولید و نحوه بازیگرفتن از نابازیگران قدر فیلم.
شب سیوششم: فیلم پسران دریا--- چهارشنبه ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۱
خلاصه داستان:
در سیوششمین شب فیلم خانه اردیبهشت اودلاجان به تماشای یک فیلم دو اپیزودی داستانی نشستیم. فیلمی از افشین هاشمی با بازی مونا فرجاد، افشین هاشمی و دیگران. استقبال علاقمندان بسیار زیاد بود و بالاجبار تعدادی از مخاطبان از ورود به سالن باز ماندند. در نشست پس از تماشای فیلم، مونا فرجاد، افشین هاشمی، بهروز نشان و آیسان حدادی (بازیگر نوجوان فیلم) حضور داشتند. نشستی بسیار صمیمی و البته پربار. هم در خصوص چگونگی رفتن کارگردان به سمت این موضوع صحبت شد هم درباره روند تولید و نحوه بازیگرفتن از نابازیگران قدر فیلم.
شب سیوپنجم: مستند فریاد رو به باد--- چهارشنبه ۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۱
خلاصه داستان:
مستند «فریاد رو به باد» در سال ۱۳۹۳ کلید خورد و سه سال و خردهای زمان برد تا اینکه در جشنواره سینما حقیقت ۱۳۹۷ بهنمایش درآمد. این مدت کافی است چهره و تفکر آدمهایی را که در مستند حضور دارند دچار تغییر کند. و وقتی در ۱۴۰۱ این مستند را در سیوپنجمین شبِ فیلم خانه اردیبهشت اودلاجان به تماشا مینشینیم و درجلسه پرسش وپاسخ با جوان برومندی مواجه میشویمکه نوجوان اول مستند است بهوجد میآییم. «میثم»در این نشست، همان نوجوان پرشور و شری است که در مستند میبینیمش که با جسارتی عجیب و غریب، در برابر مخالفت مادرش با آوازخوانی راک، هی تکرار میکرد «به کسی چه مربوط است، من میخواهم ترانهخوان زیرزمینی باشم، من اصلا میخواهم خلاف کنم، میخواهم مواد مصرف کنم، من . . . من. . .» او امروز میداند زندگی پست وبالا دارد، کوههای بلند و صحراها دارد.
شب سیوچهارم: مستند آسیمه--- چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه ۱۴۰۱
خلاصه داستان:
فرصت مغتنمی بود که نمایش اول مستند «آسیمه» از فرشاد اکتسابی را در سیوچهارمین شب فیلم خانه اردیبهشت اودلاجان بهتماشا بنشینیم.
مستندی درباره مسائل و مشکلات زنانی که طلاق میگیرند و کار و بار سنگینی از معاشو تلاش را بهدوش میکشند. در جامعهایکه متاسفانه نفس طلاق مذموم است و بار منفی دارد. هم برای کسانی که طلاق میگیرند، هم برای اطرافیان آنها. معضلی فرهنگی تا معضلیصرفا اقتصادی.
تماشای فیلمی از اکتسابی که خط و مشی مدنی خاص خودرا دارد، اتفاق خوبی بود. این سومین حضور فرشاداکتسابی در«خانه اردیبهشت اودلاجان» بود. قبلا دو مستند او، «آلاله» و «ف.الف» در اینجا نمایش داده شدهبود. هر دو با حضور خود کارگردان.
شب سیوسوم: سینمایی دلم میخواد--- چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
خلاصه داستان:
در روزگاری که متاسفانه خبر خوش بسیار کمیاب و حتی نایاب است، چارهای نیست جز آنکه رویداد و خبر ناگوار را تبدیلبه فرصتی برای کاهش آلام کنیم. این چنین است که در غم فقدان «داود امیری» فیلم «دلم میخواد» اثر بهمن فرمانآرا را در کنار دوستان وعلاقمندان او بهتماشا نشستیم.
داود مدیرفیلمبرداری این اثر بود. به روایتی، اوج کارش بود و از این فیلم به بعد بود که نام او روی میز تهیهکنندگان قرار گرفت ولی دنیا وفا نکرد و ازمیان ما پرکشید.
در سیوسومین شبفیلم خانه اردیبهشتاودلاجان، اینفیلم بهنمایش در آمدو پس از تماشای فیلم با حضور بهمن فرمانآرا و رضا کیانیان به شنیدن نظرات مخاطبان و پاسخ کارگردان نشستیم. نشستی بسیار مفید و ارزنده.
شب سیودوم: مستند پلاک ۱۳ --- دوشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱
خلاصه داستان:
در سیودومین شب فیلم خانه اردیبهشت اودلاجان، مستند زیبای «پلاک ۱۳» را دیدیم که موضوع آن اوتیسم و کودکان و خانوادههای درگیر اوتیسم است.
مستند، کوتاه و موجز، داستان نوجوانی به نام محمد را نقل میکند که «اختلال فرار» دارد. از هر فرصتی برای فرار استفاده میکند. خانواده از فرارهای کودک خسته شده ولی نمیتواند کاری بکند. پدر، خسته از این فرارها و جستجوها، به مادر پیشنهاد میکند بچه را آزاد بگذارند فرار کند و ببینند کجا میرود؟ و احیانا چرا؟ مادر که در خود قدرت چنین تصمیمی را نمیبیند مخالفت میکند ولی نهایتا تن میدهد. و ما در پلان آخر رهاشدن محمدمعین را میبینیم. البته پدر ترک یک موتور به دنبالش میرود! تراژدی به تمام معنا.
شب سیویکُم: مستند ABCD --- چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
محسن خانجهانی، که سیاسیساز بود، موضوعات خاص دیگری را هم تجربه کرده که مستند «بر سر خاک» و «ایبیسیدی» از آن جملهاند. پرونده و کارنامه پروپیمانی دارد. او در این نشست خبر داد که موزه هنرهای معاصر تهران، نمایش فصل بهار خود را به دوازده اثر او اختصاص داده. هرماه چهار مستند. حتما اتفاق خوبی در کارنامه او خواهد بود. خانجهانی خبر دیگری هم داشت و آنهم ساخت مستند تازه و محکمی درباره کرونا و جوانب مهم سیاسیواجتماعی آن در اقصا نقاط عالم. او در مستند تازه خود با برخی چهرههای مهم ملی و جهانی گفتگوکرده، نگفتههای بسیاری را گفته. از اولین خبرنگاری که وجود کرونا را منتشر کرد و دو پزشکی که مرتب فریاد میزدند کرونا را ولی متهم به «پزشک قلابی» و تشویش اذهان عمومی شدند و بسیاری مصاحبه و گفتگو با شخصیتهای ملی و جهانی. او باید مسافرتهایی به چند کشور خارجی هم بکند تا پرونده فیلم بسته شود.
.
شب سی اُم: مستند ننه دلاور ما --- چهارشنبه ۶ بهمن ماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
سیمین بهبهانی، با هر نگاهو تفسیری یکیاز قلههای شعر معاصر ایران است. هم زندگی پرتلاطم داشته، هم مسیر پرمعنایی در جاده شعر و گویندگی. او که در سالهای قبل از انقلاب و حتی در یکیدو دهه پس از انقلاب عموما «غزلسرا» بود تا نوپرداز، به مرور و همگام با تحولات اجتماعی، زبان برندهتر و شفافتری در شعرهایش استفاده کرد و علاوه بر عرصه شعر و ادبیات وارد فضای مدنی کشور هم شد.سرگذشت او، تا حد زیدی سرگذشت بخش بزرگی از جامعه مدنی ایران است.
.
شب بیست و نهمین: مستند آزادراه --- چهارشنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
مستند «آزادراه» سال ۱۳۹۲ ساختهشد. در گپوگفتِ پس از تماشای آن در بیستونهمین شب فیلم «خانه اردیبهشت اودلاجان»، کارگردان، محسن خانجهانی، نکتهها وظرایف نگفتهای را مطرح کرد. او که بهگفته خودش بیش از دوازده سال است درگیر سرنوشت این آزادراه است، خود تبدیل به یک کارشناس! راه و جاده شده! هرچند، داستان مدیریتی این آزادراه چنان غلیظ و پروپیمان است که مسائل فنی در برابر آن هیچ است. اینکه میگوینددرچندسال آینده این جاده به بهرهبرداری خواهدرسید، با تردید فراوان مواجه است.
شب بیست و هشتمین: مستند صندلی شماره ۲۵۷ --- چهارشنبه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
مستند «صندلی شماره ۲۵۷» در رقابت انتخاباتی مجلس شورایاسلامی در حوزه “ماهنشان” چهار کاندیدا را به تصویر میکشد و رقابت آنها را به صورت موازی نشان میدهد و هر یک به نحوی تبلیغات اتخاباتی خود را انجام میدهند که تدوین آنها در کنار یکدیگر تلاش برای رسیدن به قدرت را نشان میدهد.
شب بیست و هفتمین: مستند بزمِ رزم --- چهارشنبه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
مستند سینمایی «بزم رزم» از آن دسته از فیلم هایی است که بخش مهمی از تاریخ معاصر در حوزه موسیقی را مطرح می کند و فیلمساز بدون جانبداری سراغ موضوع می رود. موضوعی که خواه ناخواه اذهان را به قضاوت وا می دارد. قضاوتی متعلق به آن دوران. بخش مهم مستند «بزم رزم» به بیان رویکردهای موسیقایی و وضعیت این هنر ارزنده ایرانی پس از انقلاب باز می گردد در واقع فیلمساز با نگاه تاریخ نگارانه بخش مهمی از شرایط تغییر جامعه و وضعیت ایران را بعد از تغییر حکومت به تصویر می کشد.
شب بیست و ششمین: مستند جامِ جان --- چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
«ناصر صفاریان، با موضوع زندگیوآثارفروغ فرخزاد، سهگانهای ساخته. هریک از آنها وجهی از این «پدیده» شعر معاصر ایران را به تصویر میکشد. این سه، در حکم یک سریال نیستند و هرکدام را میشود مستقلاز بقیه تماشا کرد، ولی طبیعیاست که دیدن هرسه اثر تصویر کاملتریاز بزرگبانوی شعر ایران را ترسیم میکند. در بیستوششمین شبِ فیلم خانه اردیبهشت اودلاجان، فرصتی پیش آمد تا با تماشای «جامِ جان»، با شعر و نویسندگیِ فروغفرخزاد آشنا شویم.
شب بیست و پنجم : مستند تهرانِ سیمین --- چهارشنبه ۱ دی ماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
«یک شهر و هزار قصه» عنوان یک رشه مستند است که میکوشد با روایت تجربه زیستی تعدادی از هنرمندان وچهرههای شاخص مدنی و اجتماعی تصویری تازه از پایتخت کشور ارائه کند.
شب بیست و چهارم : مستند بی آبان --- چهارشنبه ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
امروز، اما، زمانه بازی دیگری دارد، به هرکجا مینگریم، سخن از آب و بیآبی است. و عجب آنکه این سخن را از هرکه میشنویم نامکرر است. مشکل آب چنان وسیع و گسترده است که هزاران وجه و چهره دارد. اگر کمی با انصاف باشیم، باید بپذیریم امروز مساله آب مساله حیات و ممات ما است. لازم است همه ما به آن فکر کنیم. لازم است آب دغدغه همه ما باشد. مساله سرنوشت کشور و مردم است.
شب بیست و سوم: مستند بر سر خاک --- چهارشنبه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
متاسفانه، در بسیاری موارد، «رشد» را با «توسعه» اشتباه میگیرند. نتیجه آن میشود که با بوق و کرنا در طبل خودکفایی فلان محصول کشاورزی یا بهمان رشته فنی میکوبیم و مردم را دور خود جمع میکنیم، ولی چند سال یا چند دهه بعد، متوجه میشویم همین به اصطلاح خودکفایی چه عوارض بلندمدت و خسرانبار بر هستی و محیط زندگی ما زده. این قصه، البته، تازه نیست. دههها است که گرفتار این نگاه و تفکر هستیم. باید نگاهمان به سرنوشت کشور و جامعه را از اساس تغییر دهیم. این ره که میرویم معلوم نیست به کجا میرود.
شب بیست و دوم: مستند پشت شیشه --- چهارشنبه ۱۰ آذر ماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
تهران هزار چهره دارد. خوب و بد. زیبا و زشت. «صابر اللهدادیان»، مستندسازِ خوشفکر، قصه تازهای از کوشندگانِ نان و زندگی تهران را روایت میکند. کوشندگانی که سالها است موضوع بحث و جدل در میان فرهیختگان جامعه است. امروز این کوشندگانِ نان و زندگی، بخشی از جامعه شهری تهران هستند. کار میکنند، درس میخوانند و بر تنوع قومی و مدنی شهر میافزایند. نگاه مستندساز به این موضوع، نگاهی دقیق و عمیق است. دچار کلیشههای عاطفی و سوزناک نشده و تلاش دارد بیننده را درگیر کند و حساسیت او را در هر گام زدنی در خیابان شهر برانگیزد.
شب بیست و یکم: مستند یک شهر هزار قصه --- چهارشنبه ۳ آذر ماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
یک رشته مستند با عنوان «یک شهر، هزار قصه» درباره تهران طراحی و ساخته شده که بیانگر تجربه زیسته برخی هنرمندان و فرهیختگان ساکن تهران است.این مستند روایت خانم لیلی گلستان از طرح ساخت گالری گلستان به کارگردانی بهمن کیارستمی است.
شب بیستم: مستند ف الف --- چهارشنبه ۲۶ آبانماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
مستند ف الف تلاش میکند ظرف مدت ۶۲ دقیقه به ما نشان دهد فساد و ناکارآمدی اقتصادی از کجا ریشه دوانده، چگونه به خلق بحران عمومی منجر میشود و چه آثار و پیامدهای اجتماعی به همراه دارد.
ماجرایی که محور طرح این موضوع قرار گرفته، بحران ارزی سال ۱۳۹۷ است؛ ماجرایی که با تلاش برای تعیین یک قیمت ثابت ۴۲۰۰ تومانی برای دلار در فروردین ۱۳۹۷ آغاز شد. نرخی کمتر از ارزش واقعی دلار در بازار که وقتی با اعلام تخصیص عمومی آن به تمام واردکنندگان همراه شد، نقطه آغاز یک بحران بزرگ اقتصادی یا به تعبیر خودِ فیلم، «بزرگترین فساد اقتصادی پنج دهه اخیر ایران» بود.
شب نوزدهم: مستند نمک زمین --- دوشنبه ۲۴ آبانماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
طی ۴۰ سال اخیر، عکاسی به نام “سباستیو سالگادو” گام به گام با تغییرات تمدن بشری، به قارههای مختلف جهان سفر کرده است. او برخی از مهمترین رویدادهای تاریخ دنیای مدرن، درگیریهای بین المللی، قحطی و مهاجرت دسته جمعی انسانها را از نزدیک مشاهده نموده است. سباستیو سالگادو اکنون برای کشف قلمروهای جدید، گیاهان و جانوران وحشی و مناظر جذاب و دیدنی در قالب یک پروژه عکاسی بین المللی به سرتاسر جهان سفر میکند. زندگی و کار “سباستیو سالگادو” به وسیله فرزند او “جولیانو” در مستند نمک زمین به تصویر کشیده شده است…..
شب هجدهم : مستند چاووش از درآمد تا فرود ---چهارشنبه ۱۹ آبانماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
چاووش از درآمد تا فرود، روایتی است مستند که قهرمانانش موسیقیدانانی پرشورند؛ جوانانی سودایی که در دهۀ پنجاه خورشیدی دو گروه شیدا و عارف را تشکیل دادند و همگام با تحولات اجتماعی کوشیدند گونهای دیگر به موسیقی ایرانی بپردازند تا آن را صدای روزگار خویش کنند و با تأسیس کانون فرهنگی و هنری چاووش یکی از مهمترین مقاطع تاریخ موسیقی ایران را رقم زدند.
شب هفدهم: داستانی انتظار ---چهارشنبه ۱۲ آبانماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
داستان در شهری ساحلی در جنوب ایران میگذرد. پسر نوجوانی که باید برای زن و مرد پیری هر روز ظرف بلوری پر از یخ ببرد، شخصیت اصلی فیلم است. پسر، ظرف خوش آب و رنگ بلوری را از در خانهای که دست یک زن جوان از آن بیرون میآید، به دست زن میدهد و بی آنکه صورت یا بدن زن را ببیند، ظرف یخ را به خانه زن و مرد سالخورده میرساند. پسر که بیتاب فرارسیدن زمان یخ گرفتن است، یک روز که در شهر عزاداری است درِ خانهای را که دست زن از آن بیرون میآید، باز میکند و به درون خانه میرود و صحنههای عجیبی از عزاداری زنان داخل خانه میبیند، پیرزنی که آنجاست متوجه حضور پسر میشود و او را تنبیه میکند و از خانه بیرون میاندازد. دفعه بعد که پسر برای گرفتن یخ به خانه میرود، دست چروکیده پیرزنی به جای دست جوان زن همیشگی، از در بیرون میآید تا کاسه را از پسر بگیرد و پر از یخ کند.
شب شانزدهم: مستند دیدن و بودن (دومین اکران) ---دوشنبه ۷ آبانماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
مستند «دیدن و بودن» ساخته علی شیلاندری برای اولین بار در یازدهمین دوره جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» به نمایش درآمد و برنده تندیس بهترین فیلمبرداری علی شیلاندری شد. ضمن اینکه این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین صدابرداری و موسیقی هم شده بود.
فیلم دیدن و بودن روایتگر زندگی کاری و حرفه ای عکاس مشهور کشورمان سرکار خانم مریم زندی است.
شب پانزدهم: مستند در جستجوی خانه خورشید---چهارشنبه ۵ آبانماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
این مستند روایت ۱۴۰ سال زندگی، عشق و نفرت در خیابان ناصرخسرو تهران است. کارگردان بواسطه خاطره انفجاری در خیابان ناصرخسرو به آن باز می گردد تا بدنبال راوی زمان و مکان آن بگردد. در این جستجو پسری ۱۴۰ ساله قصه گوی عشق اش به خورشید، محله و ایران می شود.
«در جستجوی خانه خورشید» از آن دست مستندهایی است که میتواند برای مخاطب عام و خاص جذاب باشد، این یک امتیاز بزرگ در سینمایی است که انگ خورده و همواره دور از دسترس مخاطب انبوه نگه داشته شده است. فیلم میتواند برای دوستداران تهران و تاریخ معاصر، دیدنی باشد. سندی ماندگار و پر از جزئیات از تهرانی که هنوز زنده است و نفس میکشد.
.
شب چهاردهم : مستند اکباتان (دومین اکران) ---دوشنبه ۳ آبانماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
بیشک، «شهرک اکباتان» تهران مصداق مشخص مدنیت معاصر ایران است. داستان شکلگیری و کمال این شهرک مسکونی بزرگ خاورمیانه داستان شیرینی است. مستند ۴۹ دقیقهای «اکباتان، شهری در دل تهران» روایت مهران فیروزبخت است از این بخش مدنیت شهری ایران.
مهران فیروزبخت، کارشناس ارشد کارگردانی دارد. برای ساخت این مستند، دو سال وقت گذاشته و نکات ظریف زیبایی را عیان کردهاست.این مستندساز خوشفکرِ متولد ۱۳۶۲، قبلا مستند «کوپریتو» و همینطور مستندهایی درباره مشاهیر دانشگاه تهران و نیز «پرواز تهران- ژنو» را ساخته است.
شب سیزدهم: مستند دیدن و بودن ---چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
مستند «دیدن و بودن» ساخته علی شیلاندری برای اولین بار در یازدهمین دوره جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» به نمایش درآمد و برنده تندیس بهترین فیلمبرداری علی شیلاندری شد. ضمن اینکه این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین صدابرداری و موسیقی هم شده بود.
فیلم دیدن و بودن روایتگر زندگی کاری و حرفه ای عکاس مشهور کشورمان سرکار خانم مریم زندی است.
شب دوازدهم: مستند اکباتان---چهارشنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
بیشک، «شهرک اکباتان» تهران مصداق مشخص مدنیت معاصر ایران است. داستان شکلگیری و کمال این شهرک مسکونی بزرگ خاورمیانه داستان شیرینی است. مستند ۴۹ دقیقهای «اکباتان، شهری در دل تهران» روایت مهران فیروزبخت است از این بخش مدنیت شهری ایران.
مهران فیروزبخت، کارشناس ارشد کارگردانی دارد. برای ساخت این مستند، دو سال وقت گذاشته و نکات ظریف زیبایی را عیان کردهاست.این مستندساز خوشفکرِ متولد ۱۳۶۲، قبلا مستند «کوپریتو» و همینطور مستندهایی درباره مشاهیر دانشگاه تهران و نیز «پرواز تهران- ژنو» را ساخته است.
شب یازدهم: فیلم داستانی زغال---چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
زغال نخستین فیلم سینمایی اسماعیل منصف است که سابقه ساخت فیلم کوتاه و همچنین تدوین آثار داستانی و مستند را در کارنامه دارد. کلیت فیلم در جغرافیای یک روستای آذری زبان و به زبان آذری میگذرد و با موقعیت تراژیک یک خانواده که درگیر بحران اقتصادی هستند، آغاز میشود. بحرانی که همان ابتدای فیلم با آزادی مشروط پسر خانواده برای ازدواج خواهرش به آن اشاره میشود و بهتدریج چگونگی و چرایی زندانی شدن یاشار و رابطه مخدوش این خانواده با دایی برملا میشود. فیلمنامه به گونهای تدریجی و با ظرافت اطلاعات را افشا میکند که مخاطب در روندی پرتنش همچون یک پازل معماگون با شمایل بحران فزاینده این خانواده مواجه میشود. بحرانی که ابتدا ساده و متداول اما بهتدریج پیچیدهتر و درنهایت به یک تراژدی ناگزیر ختم میشود که ساختار و فرم روایی در چینش قطعات این پازل برای رسیدن به چنین پایان تکاندهندهای بهشدت اهمیت پیدا میکند. فیلم واجد گرهگشایی و افشاگریهای متوالی است که با هوشمندی گرههای این موقعیت تراژیک را سختتر و حلقه بسته شرایط را تنگتر میکند و از همین رو قابل تامل است. حضور گروه بازیگران آذریزبان را که به هماهنگی و یکدستی منحصربهفردی در نقشآفرینی رسیدهاند، باید از ویژگیهای مهم این فیلم دانست.
شب دهم: مستند پوت---چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
الهام اسدی به موضوعی پرداخته که بارها در رسانهها یا در محافل هنری درباره آن صحبت شده است: فرش دستبافت ایران.
سالهاست که سخن از کاهش فروش فرشهای ایرانی، کپی شدن طرحهای ایرانی و جایگزین شدن آنها با فرشهای ماشینی است. ایرانیان مقیم اروپا و آمریکا هم در سالهای گذشته بارها شاهد ورشکستگی و تعطیلی فرش فروشیهای ایران در محل زندگی خود بودهاند. زبان تصویر اما متفاوت است و مؤثر برای جلب توجه مردم. الهام اسدی در «پوت» به سراغ پدیدآورندگان فرشهای ایرانی در گوشه و کنار ایران رفته؛ هنرمندانی ناشناس که برای زنده نگهداشتن این هنر، تا پای جان در تلاشاند.
شب نهم: مستند آلاله---چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
آلاله زنی هنرمند و عکاس که فیلم زندگی پر فراز و نشیب او را از دوران کودکی تا مرز ۴۵ سالگی مرور می کند. پدر و مادر آلاله زمانی که او چهار سال داشت در پی مشاجرات ناشی از حضور زنی دیگر در زندگی پدرش، طلاق می گیرند.
ازدواج مادر با مردی که ظاهراً می کوشد همه چیز خانواده و آلاله را تحت مراقبت و کنترل خود داشته و فضای خانه را عملاً به یک سربازخانه بدل سازد دور دیگری از ناملایمات در زندگی وی آغاز می شود.
ناملایماتی که باعث می شود او در رویکردی تنبیهی مدتی کوتاه را در خانه پدربزرگ بگذراند. چند سال می گذرد، آلاله حالا دوران نوجوانی را می گذراند. ارتباط او با مردان زندگیش فصل های پیچیده ایی را در فهم شخصیت و زندگی روانی و عاطفی او باز می کند.
شب هشتم: مستند اهالی خیابان یکطرفه---چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
فیلم اهالی خیابان یک طرفه، زندگی ۶ نفر از ساکنان سابق خیابان سیتیر( قوام السطنه) و خاطرات ایشان از زندگی در این خیابان را مرور می کند.
ضمن مرور این خاطرات اهمیت و ارزش تاریخی- زیستی این خیابان در حافظه ی مردم تهران و ایران نشان داده می شود.
شب هفتم: مستند تالان---چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
تالان فیلمی است دربارهی بحران پنجاه سالهی آب در ایران . این فیلم سعی دارد دلایل این فاجعه را بررسی کند و موارد کمتر شنیده شدهای را برشمارد.
شب ششم: مستند سیراف---چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
صحبت از این نیست که سیراف یکی از نقاط انرژیک ایران است، صحبت از این نیست هرکس سیراف را دیده، سفیر مهر و زیبایی آن برای هموطنان شده، و صحبت از آن نیست که امروز این بندر باستانی پرافتخار در کجا قرار دارد؛
صحبت سر آن است که سیراف مروارید یگانه خلیج فارس است. سیراف سند و شناسنامه مدنیت ما ایرانیان است.
شب پنجم: مستندهای هینی مینی و آهسته و آرام---پنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
دوستانیان در این فیلم به سراغ معرفی حلزون و ارائه اطلاعات علمی درباره این حیوان نرفته بلکه کوشیده روایتی داستانی از زندگی دو حلزون ارائه دهد. در این جا حلزون ها به نوعی کاراکترهای فیلم هستند که نقش خود را بازی می کنند. به همین سبب است که کارگردان بر خلاف روند معمول فیلم های مستند حیات وحش از نریشن استفاده نمی کند تا تنها تصویر و موسیقی بار داستانی فیلم را به دوش بکشند.
شب چهارم: مستند روزهای خوب گم شدهی تقویم---چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
«روزهای خوب گمشده تقویم» درباره شخصیتی به نام کیسان و دیگر اهالی روستای عشایری توگَبری است. کیسان رئیس شورای روستا است و این مستند پیرامون او میچرخد. داستان از این قرار است که علاوه بر مشکلاتی که تمام روستاییان با آن مواجه هستند، کیسان بار توقعات آنان را نیز باید به دوش بکشد چرا که رئیس شورای روستا است و اهالی آن انتظارات متعددی از او میخواهند. خشکسالیهای پیاپی و مشکلات باعث شده است که او به فکر ترک روستا و مهاجرت به شهر بیفتد.
شب سوم: مستند آناهید--- پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
داستان این مستند در یک روستای دورافتاده در اطراف اصفهان اتفاق افتاده است. زنی سالخورده و مسیحی به نام «آناهید» همره برادرش خادم کلیسای روستا هستند در حالی که اکثریت ساکنان روستا مسلمان هستند. آنان با صلح و دوستی و آرامش در کنار هم زندگی می کنند و این همان پیام کلی مستند است.
شب دوم: مستند کارون---چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
روایتی که محمد احسانی، مستندساز از کارون دارد، روایتی کلی است که این رود را از سرشاخه تا انتها دنبال میکند. سفری که فیلم ما را با خود به آن میبرد، در هر نقطه بخشی از مسائلی که وضع فعلی کارون را رقم زده، نشان میدهد. کارون در این فیلم فقط یک رود نیست، اگرچه مسائل محیطزیستی دغدغه کارگردان است، کارون یک نشانه است که بخشی از فرهنگ و تمدن اطراف آن شکل گرفته. نگاه کارگردان همزمان با نگاه آسیبشناسانه نسبت به شرایط کارون، نگاهی مردمشناسانه است و از پیوند مردم با این رود غافل نیست. احسانی که پیش از کارون فیلمهایی با موضوع محیطزیست ساخته است، میگوید کارون جادویی دارد که در جاهایی با اندوه گره خورده است.
شب اول: مستند همه بچههای مامان---سهشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
خلاصه داستان:
پدر و مادر فیلمساز میخواهند خانه ویلایی زیبایشان را به خاطر حمایت مالی از فرزندشان خراب و تبدیل به آپارتمان کنند. مادر درختان میوهی بسیاری درحیاط خانه کاشته و عاشقانه از آنها مراقبت میکند. اما از روی نقشههای اولیه آپارتمان متوجه میشود که تمام حیاط به رمپ پارکینگ تبدیل و همهی درختان قطع خواهد شد. مادر تصمیم میگیرد با همسر، مهندس شریک و قوانین شهرداری برای عدم قطع درختان مبارزه کند.