سلام
با یک گل هم بهار میآید. نباید میدان را خالی کرد و گفت با یک گل بهار نمیشود! شاید بشود جمله را به شکلی دیگر هم ساخت و گفت: بهار با یک گل شروع میشود و پس از آن، شکوفهها وگلهای فراوان میشکفند و دنیا را رنگین و زیبا میکنند. این بستگی به ما دارد که عمل و قدم خود را موکول به اعمال و قدمهای دیگران کنیم یا خود آغازگر یک ماجرا باشیم. این ما هستیم که تصمیم میگیریم فعال عمل کنیم یا انفعالی. برای فعالعملکردن یک بهانه کوچک هم کافی است. گاه حتی بهانه هم نمیخواهد. در یک رمان پرآوازه، قهرمان داستان پس از نخستین دیدارش از یک کشور خارجی در جریان یک نمایشگاه بازرگانی، تصمیم میگیرد در برگشت به کشورش تمام هست و نیست خود را جمع کند و به این کشور مهاجرت کند. این تصمیم را به دوستان و همنمایشگاهیان خود هم میگوید. اغلب آنان او را نصیحت میکنند که عجله نکند و چند باری بیاید و برود و جوانب امر را بسنجد و سپس تصمیم بگیرد که مهاجرت کند یا نه. ولی او، به هر دلیلی، تصمیم خود را گرفتهبود. در پاسخ پندگویان میگوید، «یک گل یا خوش عطر است یا نیست. با یک بار بوییدن این عطر معلوم میشود، نیازی به ده بار بوییدن نیست!». بهار هم چنین ماجرایی است! با یک گل هم میآید. ولی شما باید این گل را جای خودش بکاری و خوب مراقبت کنی.
همین. اگر این گزاره را به محله و سرنوشت آن بکشانیم، میتوانیم اعلام کنیم آبادی محله نیز میتواند با یک اقدام شروع شود. این اقدام لازم نیست حتما از سوی دولت یا شهرداری باشد. هرکدام از ماها میتوانیم آغازگر این روند باشیم. البته باید اقدام ما هدفدار و با برنامه باشد. برای این ادعا، شاهد داریم و خواهیم کوشید آن را به روشی ساده و منطقی مطرح کنیم. در تمام دنیا هم چنین تجربههایی وجود دارد. در تونس، مراکش و اسپانیا. حتی در فرایبورگ آلمان و نیس فرانسه. با تکاقدامهای فردی یا گروهی برای آبادکردن یک محله، اتفاقات مبارک زیادی افتاده و محله یا شهر آوازه جهانی یافته. بسیاری از این اقدامها هم رنگو لعاب گردشگری داشتهاند و به امید جذب گردشگر به محله یا شهر کوشیدهاند فضاهایی بسازند و خلق کنند که جاذب جمعیت باشد و از اقتصاد گردشگری بتوانند رونقی به کسبکار محله بدهند. با اینحال، برای آبادی و نشاط محله لازم نیست متوسل به گردشگر و میهمان شد. هدف اول آرامش و آسایش اهالی خود محله است و گردشگر قطعا، به دنبال این آبادی خواهدآمد و نیازی به جار و جنجال نیست. گذشت آن دوران که گردشگران دنبال فضاهای مخروب و تاریک قدیمی بودند. امروز مردم جهان دنبال نشاط و روشنایی هستند و آبادی محله یعنی ایجاد انگیزه در میان دیگران که به محله بیایند تا حال دلشان خوب شود. انشاالله.
نوشتهی بهروز مرباغی
سرمقاله نشریه اردیبهشت اودلاجان شماره ۶۱