در نزدیکی محله، کتابخانه و موزه معتبری وجود دارد که علاوه بر اهمیت ملی، اعتبار جهانی دارد.
«کتابخانه و موزه ملک» در مجاورت ساختمان وزارت امور خارجه در باغ ملی، باعث افتخار همه است. این عمارت زیبا بر روی زمین موقوفه حاج‌حسین ملک بنا شده‌است. ساخت و تجهیز آن از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۵ طول کشید.
مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک مؤسسه‌ای غیر دولتی و غیرانتفاعی است که بر اساس وقف‌نامه زیر نظر مستقیم تولیت آستان قدس رضوی اداره می شود.
کتابخانه ملی ملک با داشتن ۱۹ هزار عنوان نسخه خطی نادر و نفیس، یکی از شش گنجینه بزرگ نسخ خطی ایران است. پنج کتابخانه دیگر عبارت اند از کتابخانه ملی، کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران.
هم‌چنین این کتابخانه دارای حدود ۱۰۰ هزار کتاب چاپی، ۳۵۶۸ کتاب چاپ سنگی و ۵۴۸ عنوان نشریه ادواری در ۶۰۰۰ مجلد است. بخش قابل توجهی از کتاب‌های چاپی متعلق به پیش از سال ۱۳۲۰ خورشیدی هستند و در زمره نخستین کتاب‌های چاپی ایران قرار می‌گیرند.
کتابخانه ملک پیوسته با خرید کتاب‌های خطی و چاپی از محل عواید موقوفات ملک غنی‌تر می‌شود. غیر از مخازن کتاب و تالارهای مطالعه، بخش های مجهزی هم برای انجام امور فنی از قبیل مرمت نسخ خطی، عکاسی و تهیه میکروفیلم، صحافی، جلدسازی و … ایجاد شده‌اند.
جالب است بدانیم در این موزه بیش از ۱۰ هزار قطعه سکه و مدال ایرانی وجود دارد که قدمت بعضی از آن‌ها بیش از دو هزار سال است. در کنار این مجموعه، تابلونقاشی‌های ارزشمندی وجود دارد از هنرمندانی چون کمال‌الملک غفاری، لطفعلی صورتگر، هادی‌خان تجویدی و برخی نقاشان اروپایی.
در این موزه ۴۴ قطعه فرش هنری از نقاط مختلف کشور به نمایش درآمده. چهارده سال پیش هم، بانو عزت‌الملک ملک، فرزند حاج ملک، ۴۷ اثر نسخه خطی، قلمدان، سرقلیان و آثار لاکی به موزه اهدا کرد.
این را هم بدانیم در این موزه آثار خوشنویسی از بزرگ‌ترین و نامدارترین خوشنویسان ایران و اسلام مانند یاقوت مستعصمی، علیرضا عباسی، میرعماد، احمد نیریزی، درویش عبدالمجید طالقانی، میرزا غلامرضا اصفهانی به نمایش درآمده. موزه و کتابخانه مهم و جالبی است.

کتابخانه و موزه ملک, کتابخانه و موزه ملک, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان
کتابخانه و موزه ملک, کتابخانه و موزه ملک, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان

آدرس:  تهران، خیابان امام خمینی، سردر باغ ملی، جنب وزارت امور خارجه

تلفن:  ۰۲۱۶۶۷۲۶۶۱۳


کتابخانه و موزه ملک, کتابخانه و موزه ملک, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان

قابل بازدید

نام
کتابخانه و موزه ملی ملک
قدمت قاجاریه
ویژگی خاص موزه و کتابخانه

 

0
لطفا اگر نظری دارید برای ما ارسال کنیدx