کتاب بخریم

اندر فواید کتاب‌خوانی سال‌ها و سده‌ها می‌شود صحبت کرد؛ اما امروز مساله حیات و ممات کتاب مطرح است.
این در شرایطی است که «کتاب جایگزین ندارد». در پژوهش و برنامه‌ریزی علمی، استناد به فضای مجازی اعتبار ندارد. در بحث‌های علمی و کارشناسی سندیت کتاب و مکتوب حرف اول را می‌زند. ولی، این تمام داستان نیست.
کتاب را یک بنگاه اقتصادی به نام «ناشر» منتشر می‌کند. در جهان مدرن و معاصر این بنگاه، صرفا اقتصادی نیست، وجهه و سبقه فرهنگی هم دارد. یعنی باید داشته‌باشد. حساب معدود ناشرانی که با کتاب به مانند ذغال و سیب‌زمینن برخورد می‌کنند، با اکثریت ناشران جدا است.
در تمام کشورهای متمدن جهان، هر ناشر خط و ربط خود را دارد.
در ایران ما، در سال‌های چهل و پنجاه، چنین وضعی حاکم بود. همه می‌دانستند کدام ناشر چه نوع کتابی را منتشر می‌کند. یادش بخیر؛ انتشارات امیرکبیر، زمان، پویا، شبگیر، پیام، مروارید، نشر اندیشه، دنیا، اشراقی، سپهر، زوار و غیره، هریک مرام خود را داشتند. مردم با دیدن نام ناشر کتاب مورد نظر خود را انتخاب می‌کردند.
در سال‌های پس از انقلاب، تا حدودی، این نظم و نظام به هم خورد. با این حال، در سال‌های اخیر، خوشبختانه، ناشران تلاش دارند سبک و سیاق خود را پیدا کنند. کم‌کم به روزهایی می‌رسیم که نام ناشر در پشت جلد کتاب راهنمای ما باشد برای خرید کتاب.
بنابراین، خرید کتاب یعنی حمایت از ناشرانی که دارای تفکر و مبانی فکری مورد نظر ما هستند. خرید کتاب یعنی حرکت مدنی و اجتماعی. ما با خرید کتاب، جریان فکری مورد نظر خودمان و ناشر آن را حمایت می‌کنیم. پس
«کتاب بخریم»
خانه اردیبهشت اودلاجان، با همراهی چند ناشر خوش‌فکر، پویش «کتاب بخریم» راه می‌اندازد. یکی از برنامه‌های این پویش برگزاری «جمعه‌بازار کتاب» در خانه اردیبهشت اودلاجان است.
در گام اول، روزهای ۱۱، ۱۸ و ۲۵ اسفندماه، با حضور تعدادی از نویسندگان و مترجمان ارجمند بازار کتاب راه می‌اندازیم و برای دوستان‌مان کتاب می‌خریم به نیتِ هدیه نوروزی. شاید هم شانس داشته‌باشیم امضای نویسنده و مترجم را هم در صفحه اول کتاب ببینیم. خرید در جمعه‌بازار تخفیف هم دارد. البته نه زیاد. کتاب‌های خوب و به‌روز با هدیه‌ای از ناشران به صورت تخفیف. از ساعت نه صبح تا غروب، با کتاب و نویسنده و دوستان در کنار هم. البته که رویدادهای دیگری هم در راه است.

 

کتاب, پویش کتاب بخریم, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان
1
0
لطفا اگر نظری دارید برای ما ارسال کنیدx