پوپک گلدره، نادیا دلدار گلچین، دنیا فنی‌زاده، طوبی‌خانوم آزموده، هما روستا، حمیده خیرآبادی، ، پروین سلیمانی، مهین شهابی، اشرف‌الملوک، سیمین دانشور، مهدیه محی‌الدین‌قمشه، مرضیه حدیدچی، مریم میرزاخانی و پروین اعتصامی.

اگر اسناد هویتی این زنان نامدار را می‌خواهید ببینید، سری به «موزه ثبت و احوال کشور» بزنید. نزدیک محله در خیابان امام‌خمینی. همین‌طور اسناد هویتی شهدای قوه مقننه، شهدای قوه قضاییه، شهدای دولت و شهدای ثبت احوال، فرماندهان شهید، شهدای جنگ تحمیلی، مبارزین پیش از انقلاب، شهید حججی، حسین بهزاد و خشایار الوند. علاوه بر این‌ها، اسناد ورزشکاران مانند ناصر حجازی، غلامرضا تختی، محراب شاهرخی و سیروس قایقران. بازهم، اسناد جالب دیگر مربوط به آهنگسازانی هم‌چون بابک بیات، ابوالحسن‌خان صبا و … خوانندگانی چون مرتضی پاشایی، ناصر عبداللهی یا ایرج بسطامی.

در ضمن، اسناد بازیگران فقیدی چون عارف لرستانی، خسرو شکیبایی، عزت‌الله انتظامی، حسین محب‌اهری، حسن جوهرچی، داوود رشیدی، جمشید مشایخی، حسین پناهی را نیز در این موزه بیابید. جالب نیست؟ اسناد هنرمندان دیگری نیز در این موزه هست: عباس کیارستمی، حمید سمندریان، علی حاتمی. اگر به شعر و شعرا علاقه‌مند هستید، می‌توانید اسناد سهراب سپهری، قیصر امین‌پور، نیما یوشیج و میرزا محمدتقی بهار را نیز در اینجا ملاحظه کنید.

در این موزه اولین شناسنامه صادره‌شده در سوم دی‌ماه ۱۲۹۷ شمسی، با شماره یک، متعلق به سیده فاطمه ایرانی را می‌بینیم و اولین سند خارجی ایران که برای عبدالحسین سپنتا صادر شده.
خلاصه رونوشت فوت محمدرضا پهلوی نیز این‌جا است. این موزه در عمارتی راه‌اندازی شده که متعلق به دوره قاجار است.

بنای فعلی در اواخر دوره سلطنت قاجاریان ساخته‌شد و در ابتدا متعلق به مجلل‌الدوله، شاهزاده قاجار بود. این ساختمان به صورت موروثی بین افراد حکومتی و ثروتمندان آن دوران دست به دست می‌شود تا به عصمت‌الملوک دولتشاهی، همسر رضاشاه می‌رسد.

در نهایت نیز در سال ۱۳۱۳، سند این بنا توسط خانواده دولتشاهی به نام سازمان ثبت احوال کشور انتقال می‌یابد. این بنا را یک معمار ایرانی به سبک اروپایی ساخته است (ناشناس برای ما). این ساختمان در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ثبت شده‌است.

موسسه مطبوعاتی اطلاعات, موزه ثبت و احوال کشور, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان
آدرس:
تهران،خیابان امام خمینی،خیابان شیخ هادی
تلفن:
—-
موسسه مطبوعاتی اطلاعات, موزه ثبت و احوال کشور, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان
قابل بازدید
نام
موزه ثبت و احوال کشور
قدمت قاجاریه
ویژگی خاص
آخرین مالک عصمت الملوک دولتشاهی همسر رضا شاه

 

0
لطفا اگر نظری دارید برای ما ارسال کنیدx