بیست و ششمین شب فیلم خانه اردیبهشت اودلاجان

در بیست و ششمین شب فیلم خانه اردیبهشت اودلاجان، به تماشای مستند «جام جان» ساخته ناصر صفاریان می‌نشینیم.

بی‌تردید، فروغ فرخزاد بزرگ‌بانوی شعر معاصر ایران است. او زندگی پرتلاطمی داشت ولی در تمام لحظه‌ها عاشقانه زیست و عاشقانه سرود. مرگ نابهنگامش هم رویدادی بزرگ و تلخ بود که هنوز هم از یاد دوستدارانش نرفته. هر قصه و گزارشی از زندگی این عزیزِ شعر ایران باشد باید با ولع شنید و دید. حالا، فرصت یافته‌ایم روایت آن زندگی را از زبان ناصر صفاریان بشنویم که خود راوی بزرگ مستند ایران است.

روز هشتم دی‌ماه، زادروز این «بت عربده‌جوی شعر نوین ایران» است. بت سرکش و توفنده‌ای که همیشه آرزو داشت «وحشی و پرشور و رنگ‌آمیز» می‌بود. فرصت زادروز او را غنیمت می‌دانیم و دیدن «جام جان» را از دست نمی‌دهیم.

شایسته یادآوری است که در این نمایش، به لطف کارگردان، نسخه کامل اثر را شاهد خواهیم بود که این نیز فرصتی والاتر است.

برای برگزاری مطلوب برنامه، هم‌نوا با شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تعداد محدودی امکان حضور و تماشای فیلم را دارند.

مستند جام جان, مستند جام جان, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان

گزارش مستند جامِ جان

ناصر صفاریان، با موضوع زندگی‌وآثارفروغ فرخزاد، سه‌گانه‌ای ساخته. هریک از آن‌ها وجهی از این «پدیده» شعر معاصر ایران را به تصویر می‌کشد. این سه، در حکم یک سریال نیستند و هرکدام را می‌شود مستقل‌از بقیه تماشا کرد، ولی طبیعی‌است که دیدن هرسه اثر تصویر کامل‌تری‌از بزرگ‌بانوی شعر ایران را ترسیم می‌کند. در بیست‌وششمین شبِ فیلم خانه اردیبهشت اودلاجان، فرصتی پیش آمد تا با تماشای «جامِ جان»، با شعر و نویسندگیِ فروغ‌فرخزاد آشنا شویم.