«موتمن‌الاطبا» لقب پزشکی بود که مورد وثوق و اعتماد ناصرالدین شاه بود، آن‌چنان که «طبیبِ حضور» شاه بود. انسانی به‌غایت سالم و درستکار، و حاذق در پزشکی و طبابت.

او و خانواده‌اش چندین عمارت ‌در کوچه‌ای در خیابان پامنار امروز داشتند. آن موقع این خیابان، «دروازه شمیران» بود و در حقیقت بخشی از شهر بود که بزرگان و کارگزاران حکومتی و زعمای بازار در آن سکونت داشتند. این پزشک موتمن و با سواد، عموما، تنها زندگی می‌کرد.

به نقل از برخی منابع، از او یک فرزند به جا ماند به نام «حسینقلی‌خان». نام اصلی موتمن‌الملک، «میرزا زین‌العابدین‌خان دنبلی ضرابی» بود. او از نخستین فارغ‌التحصیل‌های دارلفنون و شاگرد دکتر تلوزان فرانسوی بود. از پزشکان و جراحان نامی ایران در دوران قاجار بشمار می‌رود.

از تخصص و مهارت بالای وی در بیرون آوردن سنگ از مثانه در نوشته‌های متعددی سخن به میان آمده‌است. به روال آن سال‌ها، او نیز آشنائی کامل با شعرو ادبیات داشته، مخصوصاً به شاهنامه و شعر فردوسى عشق می‌ورزید. یادگار او برای محله، عمارت زیبایی است که امروز مقصد گردشگران و علاقمندان بافت تاریخی است.

در زمان ناصرالدین‌شاه این ساختمان از بهترین بناهای تهران بود، آن چنانی که، مأمورین شاه که مراقب امورمالى بستگان دولت بودند آن را به شاه گزارش داده بودند.

یک روز که موتمن‌الاطباء در حضور شاه بود، شاه به او گفته‌بود «حکیم‌باشى شنیده‌‏ام عمارت سه‌طبقه‌‏اى ساخته‌‏اى» و در این مورد از وی تحقیق نموده‌بود.

این همان خانه‌ای است که بخش‌های زیادی از مجموعه تلویزیونی «شهرزاد» در آن فیلم‌برداری شده. دیدن این عمارت و آرامش نهفته در آن، مغتنم است.

خانه موتمن الطبا, خانه موتمن الاطبا, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان
خانه موتمن الطبا, خانه موتمن الاطبا, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان

آدرس:  تهران،خیابان پامنار.روبروی مسجد ایت الله کاشانی کوچه موتمن الاطبا.پلاک ۱۳

تلفن: ۰۹۰۳۰۷۸۸۲۶۴

خانه موتمن الطبا, خانه موتمن الاطبا, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان

قابل بازدید

نام
خانه موتمن الاطبا
قدمت قاجاریه
ویژگی خاص عمارت سه طبقه مورد علاقه ناصرالدین شاه و لوکیشن فیلم شهرزاد

 

0
لطفا اگر نظری دارید برای ما ارسال کنیدx