در انتهای یک بن‌بست تنگ و کوچک، در کوچه آقاموسی، خانه‌ای هست که امروز «خانه اردیبهشت اودلاجان» نام دارد. این خانه تازه مرمت‌شده، حیاطی دارد و تالارهایی در دو وجه آن و البته حمام و خزینه‌ای که به شهادت آهک‌بری‌های دیوارهایش، قدمتی بیش از قاجاری دارد و یادگار دوران زندیه است. نقش‌ونگارهای این آهک‌بری‌ها هم چندان شبیهِ نقوش اسلیمی و ختایی نیست. شباهت زیادی به نقوش منبر و محراب کنیسه‌ها دارند.
بر اساسِ اطلاعات عبالغفار، که نخستین نقشه تهران را با نام «نقشه دارالخلافه تهران» تهیه کرده، در دوره ناصری، این خانه متعلق به میرزامحمد ناظر بوده. بنابه اطلاعات سفرنامه‌ها و تذکره‌ها، «ناظر» به کسی می‌گفتند که حساب دخل و خرج دربار را داشته. بنابراین، میرزامحمد آدم مهمی در آن دوره بوده. به همین خاطر هم هست که نام او در آن نقشه بر روی این خانه نوشته‌شده.
باید یادآور شد که خانه فعلی، تکه‌ای از خانه بزرگ میرزا محمد ناظر بوده. در طی زمان جهار قسمت از خانه از آن جدا شده. خانه فعلی، در حقیقت، اندرونی آن خانه بزرگ بود. به همین دلیل است که حمام و خزینه عمارت در این قسمت قرار دارد.
خانه اردیبهشت اودلاجان، در حال حاضر در اختیار «موسسه فرهنگی‌هنری اردیبهشت عودلاجان» است که فعالیت‌های گسترده فرهنگی و مدنی دارد. از جمله برگزاری «جشنواره فیلم زمین». در این خانه، شب‌های فیلم برقرار است و در برنامه‌های آن برقراری شب‌های موسیقی و معماری نیز گنجانده شده.

خانه اردیبهشت اودلاجان, خانه اردیبهشت اودلاجان, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان
خانه اردیبهشت اودلاجان, خانه اردیبهشت اودلاجان, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان
آدرس:
تهران،خیابان پامنار،کوچه خلیلی مفرد،کوچه آقا موسی،بن بست اول
تلفن:
۰۲۱۳۶۳۴۸۷۵۸
خانه اردیبهشت اودلاجان, خانه اردیبهشت اودلاجان, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان

قابل بازدید

نام
خانه اردیبهشت اودلاجان
قدمت زندیه
ویژگی خاص یادگار دوران زندیه

 

2
0
لطفا اگر نظری دارید برای ما ارسال کنیدx