نباید زیاد انتقاد کرد!
«پس از ایشان آقای صدیقی اظهار داشتند ما وقتی از مشهد حرکت کردیم، قطعنامه صادر کردیم که اکنون همراه است. آقایان میبینند ما اجرای این قطعنامه را خواستاریم. ایشان گفتند مصالح موجودی که در اختیار کمیته مرکزی بوده، از آن استفاده شده و نباید زیاد از آن انتقاد کرد. هفتمین جلسه اولین کنگره حزب ایران در ۲۸/۱/۲۷ ساعت ۶ بعد از ظهر به ریاست آقای صدیق، نایبرئیس تشکیل گردید و آقای ابوالفضل قاسمی دبیر شعبه حزب ایران در درگز شروع به صحبت کردند و اظهار داشتند: افراد حزب ایران، همه، دارای قلبی پاک هستند. ایشان از هر نوع کدورت اظهار تاثر و تاسف کردند (در این موقع آقای صالح وارد و ریاست جلسه را اداره فرمودند). آقای قاسمی شمهای درباره ائتلاف صحبت کرده و گفتند اگر حزب ایران درگز با حزب توده ائتلاف نکرد، به سبب تمرد از تصمیم مرکز نبودهاست، بلکه حزب توده درگز حاضر به ائتلاف نبود و جز به الحاق راضی نمیشد. البته ما به این امر تن در ندادیم. ایشان شرح مبسوطی از مبارزات خود و فجایع عمال بیگانگان بیان داشته و معتقد بودند که حزب ایران کم مبارزه کرده و هنوز خود را به مردم کاملا معرفی نکردهاست و علت شهرت حزب ایران درگز را مبارزات سرسخت و پروندهسازی های هیات حاکمه بر علیه آن دانستند و گفتند: ما باید به کیفیت بیش از کمیت اهمیت گذاریم. ایشان آرزو کردند حزب ایران که اکنون نوزادی است به اهمیت و فعالیت رشد حقیقی خود برسد.
پس از بیانات ایشان، طبق برنامه، آقای مهندس زیرکزاده دبیرکل حزب، استعفای کمیته مرکزی را تقدیم داشتند. پس از استعفای کمیته، کمیسیون اساسنامه که از آقایان مهندس بیانی، پور سرتیپ، دکتر عالمی، ثنایی و نوزاد تشکیل شدهبود و کار خود را به پایان رساندهبود، به وسیله مهندس بیانی، مخبر کمیسیون، اساسنامه تهیهشده را به اطلاع کنگره رسانید. پس از بحث درباره کلیات و قبول و رد پیشنهادات رسیده، اساسنامه به تصویب رسید و در این موقع، جلسه ختم و تشکیل آن به فردا موکول شد.»
حزب ایران؛ مجموعهای از اسناد و بیانیهها؛ به کوشش مسعود کوهستانینژاد؛ نشر شیرازه؛ چاپ دوم؛ ۱۴۰۳؛ ص ۲۱۳
(حزب ایران، از آن دست تشکلهای ایرانی که زیاد تحلیل و شناسایی نشدهاست. این، کتاب مفیدی است در این زمینه)