مستند پلاک 13, مستند پلاک ۱۳, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان

سی‌ودومین شب فیلم خانه اردیبهشت اودلاجان

همه ماها در زندگی، به هر دلیل، ممکن است مشکلاتی داشته‌باشیم. اما بیماری، حتما، مشکل بزرگ و گاه فلج‌کننده است. بیماری پدیده‌ای چندوجهی است. بیماری برای ناظر بیرونی آنی نیست که برای یک پزشک. بیمار از نگاه نزدیکانش آنی نیست که از نگاه خود بیمار. بیمار تجربه‌ای خودزیسته دارد که فقط خودش می‌داند چیست. فقط و فقط خود بیمار می‌داند و می‌تواند حس کند بیماری چیست!
و اوتیسم از آن نوع بیماری‌های خاص است که هزار تو و هزار لایه دارد. در فیلم مستند «پلاک ۱۳» با گوشه‌ای از این بیماری روبرو می‌شویم. در این مستند می‌بینیم «محمدمعین یازده ساله دارای اختلال اُتیسم است و به صورت مداوم از خانه فرار می‌کند. مادر معین سعی می‌کند با آموزش جلوی فرار او را بگیرد، ولی پدر معین از فرارهایش خسته شده و قصد دارد با قانع‌کردن همسرش بگذارد معین فرار کند تا شاید بتوانند دلیل فرارهایش را پیدا کنند». چرا محمد می‌خواهد فرار کند؟
این مستند اثری است از ریحانه ظهیری که نخستین بار در آذرماه ۱۳۹۸ در جشنواره حقیقت به نمایش درآمد. به مناسبت «ماه جهانی‌سازی اوتیسم» و روز جهانی اوتیسم (۱۳ فروردین)، این اثر مستند را در سی‌ودومین شب فیلم «خانه اردیبهشت اودلاجان» به تماشا می‌نشینیم.
به دلیل شرایط هنوز کرونایی، پذیرش تماشاچی محدود خواهدبود. علاقمندان به تماشای این اثر، لطفا در سایت ثبت نام کنند.