او میخواهد همهجوره زندگی کند!
«پینوکیو یکی از مطرحترین داستانهای ادبیات کودکان دنیا است. شاید یکی از معروفترین شخصیتهای ادبی است که بزرگ و کوچک در بسیاری از کشورها او را میشناسند. بارها پینوکیو به انتخاب کودکان دنیا، به عنوان محبوبترین چهره قصههای کودکان معرفی شدهاست. تنوع فیلم، سریال، انیمیشن، تصویرگری و حتی نمادهایی مانند انواع عروسک، کیف، طرح لباس و لیوان و مدال و . . خبر از محبوبیتی میدهد که شاید هیچ هنرمند، نویسنده، سیاستمدار، فیلسوف و یا رهیر سیاسی و اجتماعی نیست که بتواند همپای او بدرخشد. این محبوبیت محدود به یک سال و دوسال و یا یک دهه و سه دهه نیست. محبوبیت او بیش از یک قرن پیشینه دارد. یکصد و چهل سال است که پینوکیو بیوقفه جای خود را در دل کودکان باز میکند و این مهر را تا بزرگسالی در دل آنها جا میدهد.
پینوکیو این جادوی محبوبیت خود را از کجا آوردهاست؟ با اینکه هیچ ارتش و قدرتی و یا حتی سیاستمداری حامی او نبوده که احتمالا بخواهد با برنامهریزی و تبلیغ آن را حفظ کند، چگونه این قدر دوستداشتنی است؟ و چه میشود که چه کودکان ایتالیایی و چه کودکان ژاپنی، ایرانی، مصری، آفریقایی به پینوکیو عشق میورزند. چه میشود کشورهایی سالها در جنگ بودند، اما کودکان هر دو طرف از قصههای پینوکیو لذت میبردند. و چه میشود که در دنیای پیچیده، پینوکیو باقی میماند و با قدرت جلو میرود. بنا بر نظر گروهی از تحلیلگران، پینوکیو برعکس همه پیچیدگیهای دنیا و یا انسانهایی که بسیار سعی میکنند خود را پیچیده نشان دهند، حضور سادهای دارد. پینوکیو شخصیتی بسیار ساده است. به سادگی فریب میخورد، به سادگی دل میبندد، به سادگی میخندد و به سادگی اشک میریزد و به سادگی زندگی میکند. از طرف دیگر، در دنیایی که آدمهایش اصرار دارند خود را کامل و بینقص و توانا و قهرمان نشان دهند، پینوکیو یک ضدقهرمان است. اشتباه میکند، فریب میخورد، الاغ میشود، گم میشود و هیچ ویژگی ارزشمندی ندارد که احتمالا بتوان به آن دل بست. او نمادی پنهان از تمام شخصیتهای بینقاب تکتک ماست. شاید به همین خاطر است که او را در خفا و آشکارا دوست میداریم.
با همه اینها آن چه پینوکیو را زیبا و دلنشین میکند، شور و شق او برای زندگی است. او میخواهد همهجوره زندگی کند و زندگی را تجربه کند. میل او برای زندهبودن و انسانشدن است که او را تبدیل به رویایی دلنشین برای همه ما کردهاست.»
شنبههای شگفتانگیز؛ درسنامهای برای تربیت معلم در مدارس انسانینگر؛ ناصر یوسفی؛ چاپ اول؛ ۱۴۰۳؛ ص ۴۴
(کتابی است از موسسه پژوهشی کودکان دنیا، به عنوان دستمایهای کاربردی برای دوره تربیت معلم در مدارس انسانینگر)