در کوچه پس‌کوچه‌های محله دروازه شمیران، خانه مرحوم آیت‌الله طالقانی قرار دارد که این روزها با تابلوی کتابخانه آیت‌الله طالقانی شناخته می‌شود. خانه‌ای قدیمی با نمای آجری زیبا که به گفته قدیمی‌های محله راوی روزهای سخت مبارزه اوست و ۲۷ سالی می‌شود که به پاتوق کتاب‌خوانان محله تبدیل شده‌است.

تبدیل این خانه به کتاب‌خانه‌ای ارزشمند در محله دروازه شمیران آرزوی قلبی آیت‌الله بود که به همت فرزندانش محقق شد. خانه پدری مهربان و روحانی خوش‌مشرب و مبارز که جوان‌ها را باورداشت و همیشه می‌گفت «هرسری عقلی دارد»، به این خاطر، از هم‌فکری و هم‌نشینی با جوان‌های دور و برش لذت می‌برد و دوست داشت از ایده‌ها و نظرات آن‌ها بهره‌مند شود. کتاب‌خانه آیت‌الله طالقانی جای دنجی است برای اینکه لحظه‌ای بنشینید و زندگی‌نامه این روحانی مبارز را مرور کنید.

درِ ورودی جدیدش سنخیتی با معماری قدیمی و زیبای آن ندارد و کمی توی ذوق می‌زند. وارد خانه که می‌شویم تصاویر و عکس‌های چسبیده به سینه دیوارهای خانه نگاه آدم را متوجه خود می‌کنند.

خانه ۴۵۰ مترمربعی آیت‌الله طالقانی در ۳ طبقه است و امروز بالغ بر ۲۵ هزار نسخه کتاب در آن نگهداری می‌شود. این خانه در سال ۱۳۷۴ به کتابخانه عمومی شهر تبدیل شد.

آیت الله طالقانی, کتابخانه آیت الله طالقانی, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان
آدرس:
تهران،خیابان امام خمینی،خیابان شیخ هادی
تلفن:
۰۲۱-۷۷۵۲۶۹۲۲
آیت الله طالقانی, کتابخانه آیت الله طالقانی, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان
قابل بازدید
نام
کتابخانه آیت‌الله طالقانی
قدمت پهلوی دوم
ویژگی خاص
روزهای زوج آقایان، روزهای فرد خانم‌ها

 

0
لطفا اگر نظری دارید برای ما ارسال کنیدx