موزه پست و مخابرات در بهمن ماه ۱۳۶۹ به نام موزه پست شروع به کار کرد. این موزه در یکی از قدیمی‌ترین و شکیل ترین عمارت‌های دولتی تأسیس شده که از دو طبقه متشکل ازسالن‌ها و غرفه‌های متعدد تشکیل شده و مکانی مناسب جهت بازدید مشتاقان دیدار آثار تاریخی و کهن است. در سال ۱۳۷۴ موزه پست به موزه وزارت پست و تلگراف و تلفن و در ۱۳۷۸ به موزه پست و مخابرات تغییر نام داد.

این بنا در۱۳۰۷ خورشیدی، در زمان وزرای قدیم پست، صوراسرافیل و نظام‌الدین حکمت، با صرف هزینه پانصدهزار تومان و با مساحت ۱۵۰۰۰ متر مربع در خیابان سپه (امام خمینی) تأسیس گردید. استفاده از ستون‌های سبک نو هخامنشی در ساختمان یکی از ویژگی‌های معماری آن است که در منطقه‌ای فرهنگی تاریخی به نام میدان مشق واقع شده. در این محدوده، غیر از بنای وزارت جنگ مقابل سردر باغ ملی که متعلق به دوره ناصری است، تمام عمارت‌ها یادگار دوره پهلوی اول هستند.

موزه پست و تلگراف که در محل اداره پست احداث شده، با حدود ۲۲۷۹ مترمربع و با طراحی نیکلای مارکوف ساخته‌شده. عمارت پست تهران از پست ایالتی تهران (یال شرقی)، گمرک امانات پستی و دو قسمت دیگر تشکیل شده‌است که در آینده ممکن است به موزه فعلی اضافه شود.

موزه پست و تلگراف دیدنی‌های زیاد دارد. از جمله تصاویر تمام وزرای پست از علی‌قلی‌خان مخبرالدوله تا وزیر فعلی. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های موزه، نسخه اصلی نقاشی تمبرها است. تمام این آثار در یک سالن بزرگ به نمایش گذاشته‌شده که البته در آن در مراسم‌های خاص یا با توافق‌های اولیه با مدیریت موزه به روی بازدیدکننده‌ها باز می‌شود.

اسباب و لوازم پست و چاپار از روزگاران گذشته هم در این موزه به تماشا گذاشته‌شده. ولی گذشته از همه اشیاء موزه‌ای که در این جا می‌شود دید، خود ساختمان بسیار زیبای پست هم دیدن دارد. این بنا یکی از نمونه‌های بسیار شاخص معماری معاصر ایران است که مصداق معماری «نگاه به گذشته» در میان معماری «دوران تحول» است.

موزه پست و تلگراف, موزه پست و تلگراف, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان
موزه پست و تلگراف, موزه پست و تلگراف, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان
آدرس:
تهران،میدان امام خمینی، ابتدای خیابان امام خمینی
 
 
تلفن:
۰۲۱۶۶۷۰۱۰۲۸ 
موزه پست و تلگراف, موزه پست و تلگراف, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان

قابل بازدید

نام
موزه پست و تلگراف
قدمت پهلوی اول
ویژگی خاص استفاده از ستون‌های سبک نو هخامنشی

 

0
لطفا اگر نظری دارید برای ما ارسال کنیدx