تولد تئاتر مدرن ایران
«حدود سالهای ۱۳۱۱ و ۱۳۱۲، مرد جوانی که در خارج از ایران تحصیل کردهبود و میخواست تئاتر ایران را که بر پایه و اساس معینی نبود، بهصورت مدرن درآورد، یک مجمع تئاترال به نام استودیو درام کرمانشاهی تاسیس کرد.
نام این مرد «میرسیفالدین کرمانشاهی» بود و اولین اثر مدرن او در تهران به نام «سینما زنده» در سالن «گوهرخانم خاکپور» که محل فعلی سینما ایران است، روی صحنه آمد.
یکی از خصوصیات این نمایشنامه تنوع موضوع و نیز تنوع مکان بود که با نصب دکورهای متحرک و خاموشروشن شدن چراغها میتوانستند تماشاگر را در یک لحظه کوتاه از محلی به محل دیگر ببرند. . . . آنچه که در این نمایشنامه بیش از هرچیز به چشم میخورد، حرکتهای سریع هنرپیشگان یا به قول معروف «میزآنسن» بود و بازی هنرمندانه دو آرتیست جوان به نام «گرمسیری» و «محتشم».
نصرتالله محتشم که فارغالتحصیل رشته حقوق و علوم سیاسی بود، بازی در تئاتر را از رشت شروع کرد و در تهران به عضویت «کمدی اخوان» که سرپرست آن «سیدعلی نصر» بود، پذیرفتهشد و پس از چندی در نمایش «مردم» اثر معروف «مارسل پانیول» که به وسیله عبدالحسین نوشین به روی صحنه آمد، شرکت کرد. قدرت صدا و تناسب اندام، ورزیدگی و نرمش محتشم همیشه و در همه حال تماشاگر را جذب میکرد».
«خاطراتی از هنرمندان» پرویز خطیبی؛ انتشارات معین؛ چاپاول؛ ۱۳۸۰؛ ص ۱۲۵؛ ۱۴۹
![خاطراتی از هنرمندان, خاطراتی از هنرمندان, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان](https://iacoo.ir/wp-content/uploads/2021/12/%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%86%D8%B1%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86.jpg)