در حوزه تزیینات معماری اصیل و سنتی ایران، امروز نوادر معدودی از هنرمندانِ صاحب سبک وجود دارند. متاسفانه آموزش این ریزه‌کاری‌ها جزو مواد آموزش نظری و عملی در واحدهای آموزشی امروز ایران قرار ندارند.

با این‌حال، گاه این فرصت پیش می‌آید با یکی از این بزرگان و دلسوختگان آشنا شویم و محضرشان را، به قدر وسع، درک کنیم. امروز، این فرصت برای ما پیش آمده، حضور استاد سیاوش طرزی را در خانه اردیبهشت داشته‌باشیم و آثاری از ایشان و هنرجویان ارجمندش را در نمایشگاه گروهی «نقش و نور» به مدت دوهفته، از دهم تا بیست و چهارم دی‌ماه، به نظاره بنشینیم.

طرفه آن‌که، استاد سیاوش طرزی معمار و آینه‌کاری است که به‌نوعی هم‌محله‌ای ما به حساب می‌آید. ایشان در سال ۱۳۳۲ در محله سنگلج تهران زاده شده‌است. در سال ۱۳۵۰ به استخدام سازمان حفاظت از آثار باستانی درآمدند و از همان زمان در حوزه مرمت آثار تاریخی ایران آموزش تخصصی دیده و کار کردند. تخصص ایشان بیشتر در حوزه مرمت تزئینات بدنه بنا است و به طور تخصصی زیرنظر اساتید برجسته هنر ایرانی، چون «اصغر شعرباف»، «اصغر بهرامی»، «جواد شفاعی» و… مهارت آموخته و مدت‌های مدید به مرمت و بازسازی آثار تاریخی «آینه‌کاری»، «نقاشی»، «گچ‌بری»، «کاشی‌کاری» و… اشتغال داشته‌اند.

مریم جمالیان، زهره صالحی، سالومه فرجی و ندا نادری، با آثار ارزنده خود، استاد طرزی را در این نمایشگاه همراهی می‌کنند.

مراسم گشایش نمایشگاه، روز جمعه دهم دی‌ماه ۱۴۰۰ خورشیدی، از ساعت ۱۶ تا ۱۹ برگزار می‌شود.

نمایشگاه گروهی آینه کاری, نمایشگاه گروهی آینه کاری, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان
نمایشگاه گروهی آینه کاری, نمایشگاه گروهی آینه کاری, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان
0
لطفا اگر نظری دارید برای ما ارسال کنیدx