«موزه هنرهای ملی» در دل محوطه ساختمان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهارستان قرار دارد. شاید دلیل دنجی و خلوتی نسبی این موزه هم همین باشد. با این حال ساختمان قدیمی «حوض‌خانه نگارستان» در میان ساختمان‌های نسبتاً نوساز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته و هر روز میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان از هنرهای ملی ایران است.

قدمت ساختمان موزه به قبل از دوره قاجار بر می‌گردد. زمانی که محدوده کنونی بهارستان خارج از حصار طهماسبی، مجموعه‌ای از باغ‌های بزرگ ییلاقی تهران بود.

به مرور با گسترش تهران باغ‌ها و عمارت‌های ییلاقی تهران تکه‌تکه شده واز بین رفتند. در حال حاضر تنها یادگار این باغ‌های قدیمی بهارستان عمارت حوض‌خانه یا همان ساختمان موزه هنرهای ملی است و عمارت باغ نگارستان.

یکی از دلایل پابرجا بودن عمارت حوض‌خانه، شکل‌گرفتن موزه و بازسازی آن در طی این سال‌ها است. بازدید از موزه هنرهای ملی، دعوت به تماشای ظرافت هنرهای ایران است.

البته در دوره قاجار عمارت حوض‌خانه از هرچهار طرف باز بود و گردش هوای آزاد زیر سایه سقف این حوض‌خانه و عبور جریان هوا از حوض میانی عمارت، این‌جا را خنک می‌کرد. بعدها در دوره پهلوی چهارطرف عمارت درهای بزرگی نصب شد و بخش تازه‌ای به ورودی آن اضافه شد.

با اینکه حوض میانی عمارت برداشته شده، اما چهار ستونی که دور تا دور حوض بودند همچنان باقی است. روی هرکدام از این ستون‌ها روزنه‌ای وجود دارد که در دوره قاجار آب از آن وارد حوض می‌شد و بعد در باغ نگارستان به گردش در می‌آمد.

اشیای موجود در موزه هنرهای ملی قدمت تاریخی چندانی ندارند و اغلب در دوره معاصر ساخته شده‌اند. آنچه این آثار را دارای ارزش و اعتبار می‌کند ظرافت‌های هنری به کار رفته در آن به دست هنرمندان بزرگی مثل استاد بهزاد و صنعتی و دیگر هنرمندان است.

موزه هنرهای ملی, موزه هنرهای ملی, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان

آدرس: میدان بهارستان، خیابان کمال الملک، محوطه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی

تلفن: ۰۲۱۳۳۹۶۶۱۴۹

موزه هنرهای ملی, موزه هنرهای ملی, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان

قابل بازدید

نام
موزه هنر‌های ملی
قدمت قاجاریه
ویژگی خاص
عمارت حوضخانه

 

0
لطفا اگر نظری دارید برای ما ارسال کنیدx