سلام

چند دهه پیش، نمایشنامه‌نویس ایرلندی، شون اوکیسی، نوشت زنان با واقعیت آشنا‌تر هستند تا مردان.

به باور او زنان هستند که با ریزترین مسائل زندگی، هرروز، سروکار دارند و قیمت زندگی و هزینه‌های حیات را هر روز حس و لمس می‌کنند.

بعدها، در ادبیات شهرسازی جهان نقش و اهمیت زنان در برنامه‌ریزی شهری مورد توجه قرار گرفت و حتی از مفاهیمی چون «شهرهای زن‌محور» صحبت شد و گفته‌شد که شهرها را باید بر مبنای نیاز و خواست زنان طراحی کرد.

امروز همه ماها می‌پذیریم که حضور زنان در زندگی اجتماعی محله بسیار برجسته‌تر از گذشته شده‌ است.

اما زنان یک ویژگی مهم‌تر دیگر هم دارند که نقش آنان را برجسته‌تر می‌‌کند. زنان محله در ارتباط بیشتر باهم هستند تا مردان.

واقعیت آن است که زنان زمان بیشتری در محله هستند تا مردان. و حقیقت آن است که زنان ارتباط بیشتری با رفتار بیرونی کودکان دارند تا مردان. غالبا این مادران هستند که بچه‌ها را تا مدرسه بدرقه می‌کنند و در این رفت‌وآمد با خانم‌های دیگر سلام‌وعلیک دارند و پیوند دوستی می‌ریزند.این خانم‌ها هستند که خریدهای روزانه را انجام می‌دهند و به همین‌خاطر با در و همسایه آشنا هستند.

زنان در زندگی واقعی محله حضور بیشتری دارند تا مردان و این در شرایطی است که زنان را در شرایط غیرفعال اجتماعی تصور کنیم در حالی‌که به شهادت آمار و گزارش‌ها، زنان نقش اجتماعی و مدنی غلیظ‌تری در مجامع صنفی و اداری دارند.

آلودگی زنان به تخلفات اداری بسیار کم‌تر از مردان است و به ندرت اتفاق می‌افتد نام یک مدیر زن در پرونده‌های اختلاس یا ارتشا بیاید.

تمام این ویژگی‌ها نشان‌می‌دهد اگر اوضاع کمی آرام باشد و خانم‌های محله فراغت پرداختن به مسائل غیر روز مره را پیدا کنند، بهترین سامانگران محله‌ای برای مراقبت از نظام محله و مشارکت‌های عام می‌توانند باشند.

به عبارتی دیگر، زنان می‌توانند سازمان دیده‌بان محله را راه‌اندازی و مدیریت کنند و این نقطه عزیمت مهمی در امر مشارکت مدنی جامعه به شمار می‌‌رود.

در بافت و محله‌های تاریخی این ارتباط و انسجام مدنی بین زنان بیشتر از جاهای دیگر شهر است. می‌توان از این استعداد ذاتی محله‌ها در هم‌افزایی توان محله برای اداره مطلوبتر آن بهره گرفت.

نتیجه ارزشمندی‌ که از ارتباط و انسجام روابط بین خانم‌ها در محله حاصل می‌شود، افزایش کاملا محسوس و مطلوب ایمنی و امنیت محله است.

هرچه رابطه بین آدم‌ها بیشتر و عمیق‌تر باشد امنیت هم بیشتر می‌شود. بنابراین، باید نگاه تازه و متفکرانه‌ای به زنان محله داشته‌باشیم. آنان می‌توانند شادابی و سلامت محله را تقویت کنند و امنیت آن را بالا ببرند. ا

ین امر در این روزها که به دلیل شیوع کرونا بسیاری دورکاری‌ها را به ساحت منزل و سکونت کشانده، از حساسیت تازه‌تری برخوردار شده.

 بهروز مرباغی
سرمقاله نشریه اردیبهشت اودلاجان شماره ۱۰۷

0
لطفا اگر نظری دارید برای ما ارسال کنیدx