فرهاد توحیدی، دبیر دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم زمین، در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری صبا، اعلام کرد: «در دومین دوره از «جشنواره بین‌المللی فیلم زمین» تلاش خواهیم کرد در چارچوب نظری، مسایلی را طرح کنیم تا شاید بتوانیم برای مخاطب خود که ممکن است از هر قشر و طبقه‌ای باشد، مفید واقع شود. هم‌چنین امکانی برای ارایه تجارب و آرای اندیشمندان فراهم خواهیم‌کرد و در پنل‌ها و کارگاه‌ها از اقتصاددان‌ها، جامعه‌شناسان و اندیشمندان نیز استفاده خواهیم‌کرد».
به نقل از این فیلم‌نامه نویس ارجمند، «در این دوره از جشنواره موضوع محوری و تم همه موضوعات مرتبط با «توسعه پایدار» است». او ادامه داد: «توسعه پایدار رویکردی از توسعه است که هدف آن برآوردن نیازهای معقول و حقیقی نسل امروز بشر است به نحوی که مانع توسعه نسل‌های آینده و امکان دسترسی آن‌ها به منابع حیاتی نشود.

این رویکرد به این معناست که بدون آنکه به منابع آینده لطمه برسانیم، بتوانیم حتی آن‌ها را توسعه دهیم. یعنی به محیط زیست لطمه نرسانیم، از منابع درست استفاده کنیم، نیروی انسانی متناسب را تقویت و حفظ کنیم، تعاملات اجتماعی برای رسیدن به جامعه توسعه یافته را پیش ببریم و برای رسیدن به آن آموزش‌های لازم را ارایه بدهیم».

از دید فرهاد توحیدی، دبیر دومین دوره جشنواره بین‌المللی زمین، «تحقق این رویکرد و هدف، انسان توسعه‌یافته می‌خواهد و باید با برنامه‌ریزی‌های درست و دقیق به سمت آن حرکت کنیم. درباره اقتصاد نیز چنین دیدگاهی وجود دارد. باید بدانیم برای تحقق توسعه در این حوزه چه نقشه‌هایی بکشیم و چطور باید از منابع استفاده کنیم».

در ارتباط سینما با موضوع محوری «توسعه پایدار» و موضع دروه دوم جشنواره فیلم زمین که «اقتصاد پایدار» عنوان شده، فرهاد توحیدی معتقد است: «همه این موارد پرسش‌های بنیادی است که برای مردم هم مهم است و سینماگرانی که به چنین مسایلی علاقه‌مند هستند در فیلم‌های خود به طرح این موارد می‌پردازند و حتی برخی پاسخ هم می‌دهند. مجموع این پرسش‌ و پاسخ‌ها می‌تواند روشنگری کند و به شفاف‌تر شدن مساله بینجامد».

دومین دوره «جشنواره بین‌المللی فیلم زمین» با موضوع «اقتصاد پایدار» به‌زودی به دبیری فرهاد توحیدی و به صورت برخط و با امکان تماشای رایگان فیلم‌ها برای همه برگزار خواهد شد.

فرهاد توحیدی
جشنواره فیلم زمین
0
لطفا اگر نظری دارید برای ما ارسال کنیدx