محله چاله میدان در منطقه ۱۲ یکی از محله‌های قدیمی و پر رمزوراز پایتخت است که هرکدام از کوچه‌ پس‌کوچه‌های قدیمی‌اش پر از خاطره‌های شنیدنی از زندگی افراد صاحب‌نام و مشهور است. دکتر شهید «مصطفی چمران» هم یکی از این چهره‌های صاحب‌نام قدیمی است که در همین محله همراه با برادرانش قد کشید و بزرگ شد. برای رفتن به خانه پدری دکتر چمران در خیابان پانزده خرداد باید راهی خیابان سرپولک شوید و سراغ کوچه شهید کمال بشیری را بگیرید.

دور تا دور خانه با آجرهای سه‌سانتی پوشیده شده‌است. برای ورود به خانه باید از دو پله پایین بروید. در خانه چوبی و کم ارتفاع است و سردرش هلالی‌شکل و زیبا. وارد خانه که می‌شویم سبزی درختان سر به فلک کشیده کنار حوض زیبای حیاط است که خوش آمدگوی شماست.

در گوشه دیگر این موزه‌خانه قدیمی ردپایی از شغل پدر خانواده دیده می‌شود. دستگاه جوراب‌بافی که در گوشه‌ای از اتاق قرار گرفته. این دستگاه باعث شد تا مصطفی نخستین خلاقیت خود را محک بزند. سال ۱۳۲۶ چتری این دستگاه کمیاب شد. مصطفی که وقت بیشتری از روز را در کارگاه جوراب‌ بافی پدر سپری می‌کرد و به ریزه‌کاری‌ها وارد بود، تصمیم گرفت این دستگاه را خودش برای پدر بسازد. پدر وقتی موفقیت مصطفی را دید او را تشویق کرد تا این محصول را به تولید انبوه برساند و آنقدر تولید کردند که بازار اشباع شد و پدر دوباره به کار قدیم بازگشت.

وارد اتاق پنج‌دری خانه می‌شویم. این‌جا هر دیوارش هزار قصه از چمران روایت می‌کند: مصطفی عکاس با ذوقی بود و تمام لحظه‌های زندگی‌اش را ثبت می‌کرد. این اتاق به عکس‌های او اختصاص دارد. عکس‌هایی که مصطفی در سال‌های چهل در دانشگاه بروکلی کالیفرنیا و کار در شرکت بل گرفته‌است.

شهید چمران, خانه موزه شهید چمران, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان

آدرس:  تهران، خیابان ولی عصر، تقاطع خیابان انقلاب،جنب پارک دانشجو

تلفن: ۰۲۱۵۵۶۳۴۱۵۸ 

شهید چمران, خانه موزه شهید چمران, موسسه فرهنگی هنری اردیبهشت عودلاجان

قابل بازدید

نام
خانه موزه شهید چمران
قدمت پهلوی دوم
ویژگی خاص

 

0
لطفا اگر نظری دارید برای ما ارسال کنیدx